6 tips voor het Meerjarenperspectief Grondexploitaties

13 September 2019

Het Meerjarenperspectief Grondexploitaties (MPG) is een rapportage die alle grondexploitaties in een gemeente bundelt. Oneerbiedig gezegd: een nietje slaan door alle grondexploitaties. Het MPG geeft inzicht in het totaal aantal projecten van het gemeentelijk grondbedrijf. En in het reilen en zeilen van dat grondbedrijf. Het laat het effect zien op de financiŽle reserves van de gemeente en dient als een praktisch hulpmiddel bij het bepalen van de aangifte vennootschapsbelasting.

Een ingewikkeld onderwerp als het Meerjarenperspectief Grondexploitaties (MPG) wordt vaak slecht gelezen. En dus ook nauwelijks begrepen. Terwijl dat niet hoeft! Als meer mensen erover lezen, zullen ze het belang ervan begrijpen en komt het Meerjarenperspectief Grondexploitaties hoger op de bestuurlijke agenda te staan. En dat zorgt er weer voor dat in Nederland het juiste aanbod van woningen wordt gebouwd!

Deze zes tips helpen om meer aandacht te krijgen voor dit belangrijke onderwerp:

Tip 1) Noem het geen MPG
De wereld hangt aan elkaar van drie-letterige afkortingen. Vaak onbegrijpelijk vakjargon, en vaak overbodig. Noem het MPG naar niet-vakgenoten dus anders, bijvoorbeeld Projectenboek.

Tip 2) Sluit aan op de actualiteit
Welke projecten komen in het boek? Wat is de reikwijdte? Laat dat ook afhangen van welke projecten in de bestuurlijke belangstelling staan. Neem in ieder geval de Bouwgrond In Exploitatie (BIE) projecten en de Materiele Vaste Activa (MVA) projecten op. Soms bestaat daarnaast belangstelling voor facilitaire projecten of voor Publiek-Private Samenwerkingen. In een enkel geval kan beeldbepalende infrastructuur relevant zijn.
Het overzicht bevat in ieder geval de financiŽle situatie per project. Een programmatische invalshoek kan ook relevant zijn: hoeveel woningen worden nu gebouwd in de gemeente als gevolg van alle projecten? En welk type woningen betreft het?
Het voordeel van deze brede opzet is dat het de belangstelling van het bestuur wekt. Er wordt over gepraat! Op deze manier wordt dit onderwerp een vast onderdeel op de kalender van de gemeentelijke organisatie.

Tip 3) Strategie volgt later
Met een duidelijk overzicht van de grondexploitaties in handen kan je een discussie gaan voeren over de strategie. Komen er genoeg woningen? Welke keuzes maak je als gemeente? Laat het Projectenboek meer zijn dan een product van het grondbedrijf. Overigens: het kan geen kwaad deze strategische discussies pas na een aantal versies te gaan voeren. Dat geeft het Projectenboek de kans uit te groeien tot een volwassen product.

Tip 4) Zorg dat het er goed uitziet
Iets wat er goed uitziet, krijgt aandacht. Of, in dit geval, wordt beter gelezen. Besteed daarom behalve aan inhoud ook voldoende aandacht aan vormgeving. En onderschat niet hoeveel tijd dit kost.

Tip 5) Kies een logische indeling
Hoe bouwen we de inhoudsopgave op? Maak een keuze tussen een administratieve indeling (BIE/MVA /facilitair), of een geografische indeling (naar verschillende kernen in de gemeente). Andere mogelijke invalshoeken: indelen naar typologie (woningbouw, bedrijventerreinen, centrumlocaties) of naar planfase. Dit laatste laat zien hoeveel sturing er mogelijk is.

Tip 6) Beperk getallen, vertel liever over de voortgang.
Hoe meer getallen, hoe groter de kans op verwarring. Beperk daarom de getallen tot wat kerncijfers. Maak vooral duidelijk hoe ver een project gevorderd is en welke Ďspeelruimteí er nog is.

Mist u tips of heeft u vragen? Laat het ons weten!

FotoKraanWeb
Download dit nieuwsbericht